söndag 9 januari 2011

Ryssar i Sverige

Amir var på besök i Skåneregionen. Amir träffade jag under min volontärarbetesperiod i Samara (maj 2009- februari 2010). Vi lärde känna varandra genom någon gemensam vän och höll sedan kontakten via skype. Amir flyttade till Tyskland - och jag till Moskva. Nu hade han juluppehåll från studierna vid universitetet i Heidelberg och bestämde sig för att svänga förbi Skandinavien. Efter någon dag i Köpenhamn anlände han Lund. Nedan följer en bildserie om den ryske turisten i Skåne:

Lund Väster. "Paradiset på jorden", som det även kallas. Amir var lite skeptisk, även om han gillade Lund.

Idrottsparken och den nedgående solen.

Mitt favorithus i Lund. Självklart ligger det på väster.

Bjärred. En gammal hemstad. By.

Bryggan i Bjärred. Den ut till kallbadhuset.

Is, is.
Snö, snö. Det var en gnistrande kall dag vi for till Bjärred. Kunde inte bli bättre än med lite te i en termos och ja, ni vet, söndagsvinterpicknick.

Svanar.
En strandfågel som inte ens den lokale fågelexpert för tillfället kunde namnge. Min favorit är det i alla fall.

Amir skall fotografera.
Glatt fotograferad.
Nyårsdansen. Malmö och ett gäng hipstrar. Vi var båda nöjda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar