torsdag 9 december 2010

Sju tecken på att det är dags att åka hem.

1. När du blir tillfrågad om vägen någonstans, vet den, berättar och samtidigt blir tillfrågad om andra saker rörande staden - som du kan besvara - och sedan upptäcker att den du fungerar som guide åt, är från Moskva.

(hände mig idag. en man frågade efter Stanislavskijteatern, jag gick med honom dit, samtidigt som jag fick berätta lite om byggnaderna på vägen. På min fråga: "Kommer Ni inte från Moskva?" fick jag svaret: "Jo, men från en annan del." Ingen fråga om min härkomst yttrades. Seger! Min accent sköljdes antagligen bort av trafiken på Tverskaja.)

2. När du läser stående i Metron. (Har ännu bara hänt mig en gång. Jag har rätt uselt balanssinne.)

2.1. När du använder ordet Metro, istället för tunnelbana.

3. När du irriterar dig på folk som går sakta: i Metron, på gatan, på väg in till universitetet/fakulteten etc.

4. När du automatiskt frågar "Кто последный?" (vem är sist?), vid varje kö du råkar se.

5. När du använder mer än femtio procent ryska ord i ditt modersmål. Även med folk som inte kan någon ryska.

6. När du inte längre finner det konstigt att varje vecka köpa 20 liter vatten i plastdunkar.

7. När du finner det där med kackerlackor helt okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar