torsdag 16 september 2010

Journalistiska fakulteten

Journalistiska fakulteten är alltså den fakultet till vilken jag hör. Att det är så beror på många faktorer, men ingen av dem har att göra med att jag vill bli journalist eller har läst journalistik förut. Allt väl ändå, då de tillhandahåller kurser i ryska, samt rysk litteraturhistoria. Fakulteten är förhållandevis ny (jag blev kysst på handen av dess grundare, en ganska lastgammal men charmerande herre häromdagen), men ligger belägen i en äldre, men nyrenoverade byggnad mitt i centrum. Mitt emot ligger Kreml och infarten till Röda Torget och ja, allt man kan önska sig finns på gångavstånd.



Då jag berättade för en god vän och journaliststudent från Samara att det var den här fakulteten jag tillhörde, spärrade han upp ögonen och delgav mig det faktum att ja, här studerar ju verkligen bara eliten. Den tillhör inte jag, men om man är utländsk student räcker det nog bara med pengar.



Interiör. Stort och ljust, inte alltid en självklarhet på universiteten runt om i landet.

1 kommentar:

  1. I'm glad that you have a blog for Moscow! You have beautiful pictures. And Google translate helps me get the main idea. Good luck on your studies.

    :)

    SvaraRadera