tisdag 14 september 2010

Välkommen till min vardag.

Att kalla dessa första dagar för vardag är kanske för mycket gjort. I alla fall är det ju gott och väl en försmak om vad som komma skall, tänker jag. Och omgivningarna rekognosceras och godkänns. Fotograferas och arkiveras.

Jag bor alltså i högerflanken på studentboendet i själva huvudbyggnaden i Moskvas statliga universitet. Rysslands mest välrenommerade universitet. På bilden nedan försöker jag illustrera hur jag alltså bor i mitten på högersidan, med utsikt mot de parkliknande områden som sträcker sig ut österut från universitetet. Alltså har jag, lätt uträknat, morgonsol.



Utsikten från fönstret går alltså inte av för hackor, medan rummet självt knappast hade gått igenom ett svenskt hälsotest. Mögelsporer i inandningsluften har väl aldrig varit vidare populärt (i synnerhet inte för astmatiker, som min rumsgranne).



Så, de första dagarna har alltså tillbringats i byråkratins förtecken. Och den ryska byråkratin tar verkligen priset på de flesta plan, kan meddelas. I alla fall då det gäller ineffektivitet och ickedigitalisering. Trots att vi befinner oss på Rysslands mest framstående lärosäte, ehrm. Nåväl. Introduktionen skall hållas kort och positiv. Snart kommer uppdateringar med bland annat rumsinteriör och journalistiska fakulteten, till vilken jag (uppenbarligen) hör. Samt bilder från den ryska byråkratin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar