onsdag 17 november 2010

Trafikvett?


Till lektionen på torsdag fick jag i uppgift att skriva om skillnaderna mellan trafiken och förarkulturen i Sverige och Ryssland. Ämnet är ganska obehagligt att skriva om, även om det ju förstås är någonting man varje dag upplever i det här landet. Första gången jag var i Ryssland, 2008, slog det mig att jag på en månad (i Kaliningrad, Moskva och St. Petersburg), lyckades bli vittne till fler bilolyckor än jag sett i hela mitt liv i Sverige. Bland annat såg jag två personer snabbt bli flamberade i en bil som kört in i ett träd påväg mot Bzmorje utanför Kaliningrad. Det var en stor fotbollsmatch den kvällen och ja, öl räknas ju ändå inte som en alkoholhaltig dryck, eller hur var det nu?

I Moskva har jag undvikit eget deltagande i bilolyckor på några enkla principer.

- Titta inte bara på rödljusen - titta också på bilarna.
- Gå ALDRIG när det är rött, även om det inte syns till några bilar.
-Överskatta alltid bilarnas hastighet.
- Korsa aldrig vägar du kan gå under.
- Åk aldrig eller sällan marschrutka/minibuss
- Använd det vi kallar för reflexer och som uppenbarligen är en sak som fortfarande är fullkomligt okänd i Ryssland.

Självklart är dessa regler långt ifrån en garanti. Det bästa är förstås att stanna inne och undvika att gå ut på gatorna över huvud taget, eller ja, kanske undvika storstäder i trafikmässigt underutvecklade länder helt och hållet.

Nej, ingen garanti är det ens om man håller sig på trottoaren, förstod jag då jag googlade "на тотоуаре", som betyder "på trottoaren", för att kolla vilken preposition som skulle användas i sammanhanget. De första fem träffarna lyder som följer i snabb översättning:

- 16 februari 2010. I St. Petersburg körde en bil på fem personer på trottoaren. Tidigare i februari i St. Petersburg körde en bil på elva personer, varav två dog. Detta också på trottoaren.
- 17 februari 2010. En major i militsian (polisväsendet), körandes en bil av utländskt märke (!) i Moskva körde på en kvinna som gick på trottoaren. Hennes tillstånd var kritiskt.
- December 2009. Kvinna i Irkutsk körde på två kvinnor på trottoaren. Den ena dog, den andra fick ligga i ett halvår på sjukhus.
-5 februari 2010. Kvinna körde ihjäl två personer på trottoaren i Moskva. Samma dygn kom rapporter om 17 andra olyckor med gångtrafikanter i Moskva.
- 17 augusti 2010. I Sumskområdet körde bilist på några personer på trottoaren. En 11-årig flicka omkom omedelbart.

Med motsvarande sökning på svenska kom inga liknande rubriker upp på den första sidan. Där handlade det i vissa fall om cykling på trottoaren, men också om solkatter, samt barn som målar med kritor på trottoaren. En träff var på ett foruminlägg av en tjej som blivit påkörd lite lätt i ryggen av en hörnet på en buss.

Alltså, att trottoarer i Ryssland inte är till för gångtrafikanter, det har jag förstått av det antal bilar som står parkerade där, men att man skall behöva frukta påkörning var man än är i Moskva, verkar lite jobbigt. Helst när inte ens militsian kan hålla sig på vägen.


För övrigt så var de skillnader i trafikbeteendet jag kunde urskilja bland annat:

-Förare i Sverige använder faktiskt ibland sina blinkers. Händer det i Ryssland är det snarast ett undantag.
-I Ryssland använder man inte bilbälten i baksätet, eftersom det inte krävs av lagen. Jag har till och med varit med om förare som blivit upprörda på grund av att de tror att jag anser dem vara dåliga förare eftersom jag sätter på mig bilbältet i baksätet.
- I Ryssland är det en sport att köra för fort, även mitt i centrum. Och alla vet ju att du kommer fortare fram om du mellan alla rödljus och trafikstockningar gasar på utav bara helvete.
- I Ryssland parkerar du där det är bekvämt, inte där man får. Gärna på trottoaren eller i mitten av vägen, där ändå ingen kör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar