söndag 10 oktober 2010

Det brinner i Moskva



Det brinner i Moskva även på hösten. Men varje höst antar jag - och till skillnad från augustibränderna är luften klar och smogfri. Jag upptäckte idag att en stor procentandel av alla fotografier jag tagit är fotografier på just träd. Det kan tyckas lagom banalt, att gå omkring att fotografera höstfärger, som en annan vykortsmaskin, men ja, det har väl sin terapeutiska funktion. I en grå stad, översköljd av avgaser, toktrafik och mörka korridorer med svettiga köer, är den sprakande höstens naturfenomen ett välkommet inslag på näthinnan. Så jag trotsade förkylningen och tog mig en parkpromenad.



Resultatet blev en rad gula fotografier. Här brinner det i vad som nog skall föreställa ett barrträd.



Och ett ensamt löv. Den ansträngning det tog mig att få lövet ur precis rätt vinkel mot solen bevittnades av en del lite halvt intresserade förbipasserande.




En bit av parkterapin på väg till metron.



Och det som ännu inte brunnit upp, lyser förvånansvärt grönt, för att vara den tionde oktober.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar