måndag 25 oktober 2010

Spektakeldags

Vilket spektakel. Och nu använder jag alltså ordet i betydelsen "skådespel", för att referera till det ryska ordet, som är av samma latinska ursprung. Ett spektakel var det jag bevistade i torsdag och även skall förgylla denna kväll med. Och det spännande är att det handlar om samma pjäs, eller ja, jag vet inte om det handlar om samma pjäs, eller olika manus baserade på samma roman, men i alla fall på olika teatrar, med olika skådespelare och en annan regissör.

Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov är alltså skådespelet och avnjöts i torsdags på Stanislavskijteatern.



Stanislavskijteaterns skylt.

Nedan följer en fritt skriven teaterresumé:

Av jord är du kommen. SE UPP! Vänster till vänster, höger till höger - och huvudet - som en liten boll (ned längs med gatan), där vi passerar allt på vägen, butiken, vodkan, mellan den första och den andra, nej, botten upp! jord skall du åter varda. backa! backa, sade jag. du ser mig inte - men ja, över huvud taget, så talar jag bra. inte bara på ryska är det underförstådda. ja smotrela, posmotrela. nyheterna följer som lyder, 2 miljoner ytterligare döda, men vem är jag att döma? bara gud vet - hur kan du veta vad du skall göra ikväll - jag vet att du ingenting kommer att göra ikväll. vyn från sparvbergen goddag moskva, god afton detsamma. biskopsdammarna är klara, ligger klara, vi tar exkursionsbussen en eftermiddag då spårvagnen slamrar förbi. KOM TILL MIG! Идти ко мне! och satans bal, men kanske utan musik, blekvit - men ja, då hoppar jag då. kommer ni att trycka den, snälla, säg mig kommer NI ATT TRYCKA DEN?! jag är för all del normal - vad gör ni då på ett dårhus? intet svar, vi fortsätter nedför gatan, sover över i din lägenhet, jag lovar jag såg honom, lång mörk och han förutspådde vad som senare skedde, nej, galen är jag ej, stravinskij, säg mig - nej vänta. mitt POEM. men hur kunde jesus GÅ till pontus pilatus, om han inte existerade - om han inte existerade kunde han ju inte GÅ! men existens, påstår ni att han inte existerade? Valuta! Utländsk valuta, en vårdag, är det er första gång i moskva? vi översätter, välkommen, är det ett stort sällskap? bry er inte om mig, för all del, inte om mig... så sprang de om varandra -

och mästaren

och margarita, så möttes de aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar