söndag 17 oktober 2010

Kött är mord?

Med en, eller eventuellt två, vegetariska restauranger, i en stad på 16 miljoner invånare, inser man att man som vegan är hyfsat ensam. Jag skulle säga att man känner sig ganska bortglömd, förbisedd. Nåväl, omöjligt är det inte - jag lyckas ändå nästan varje dag i "stolovajan" (matsalen), som ändå skriker ut sin klassiska ryskhet. Någon dag kanske soppan uteblir, en annan salladen och ja, en och annan gång är väl den stekta vitkålen väl tradig - men, som sagt, det går.



Här är ett charmerande exempel i närbild på vad som kan slevas upp på tallriken av tanten i matsalen. Till detta hör att jag hela mitt liv avskytt just gröna bönor.




Interiören från den vegetariska restaurangen "Jagannath". Är det vegetariskt så är det hippie, en tes som i många fall gäller runt om i världen. God mat dock, måste tillstås. Det kan också min käre besökare hr Edlund intyga.



Men inget går upp emot hemlagad mat - helst när någon gör den åt dig. Ett stort tack till Aleksej - Rysslands bäste, manlige hemmakock. Och män som kan laga (vegansk) mat - och dessutom baka (veganska cupcakes) - det är inget som växer på träd i det här landet.



Och ja, en ensam vegetarian kanske det finns i detta landet i alla fall. Denna bild hittades i Metron en regnig söndag. På den står, rakt översatt, "Kött - det är någons smärta och skräck..".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar