söndag 10 oktober 2010

Turistvyerna

Med mycket universitetsliv, förkylningar, byråkrati och äventyr i förorten, har de egentliga turistmålen förbisetts en aning. Inte för att jag sett dem förut, nej, Röda Torget tål väl att korsas både en och två gånger, utan kanske snarare för att jag vet att de alltid finns där. Det är enkelt, min del av universitetet ligger mitt i centrum, och det är nästan så att man hunnit bli hemmablind där man har ingången till Röda Torget och hela Kreml mittemot journalistiska fakulteten.


Här kommer i alla fall det vi alla väntat på. Bildbevis på att jag faktiskt varit på Röda Torget - och sett Vasilijkatedralen. Så att inte alla min historier då jag kommer hem cirkulerar kring kackerlackor och mögelmönster. Jag hann dock inte vara där så länge, eftersom jag fick ett brådskande samtal där jag uppfordrades besöka den visumansvarige på fakulteten. Bilden är tagen av hr Edlund.




Det här var min version av Vasilijkatedralen. Icke att förglömma att den mest charmerande italienska arkitekturen (Kreml designades av italienska arkitekter) alltid tar sig bäst ut om man slänger in en av Stalins sju systrar på ett hörn.




Och ja, här är det väl. Det som turisterna ser.





Och här är det som också hamnar i många turisters blickfång. En av de sista fina septemberdagarna promenerades det ned till utsiktsplatsen nedanför universitetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar