fredag 22 oktober 2010

Väderomslag

Häromdagen skedde en rad spännande väderomslag här i Moskva, sådana som får en att börja undra hur det egentligen är meningen att man skall klä sig i oktober. Dagen inleddes med mulet väder och visst regn. Himlen sprack upp och solen tittade fram. Spöregn inleddes. Under min resa från metro Arbatskaja till metro Universitet hade en snöstorm brutit ut. Då mina inköp på den lokala marknaden var över var det soligt igen.



Snöstormen vid marknaden



Och solen tjugo minuter senare.



Och ser morgonen ut såhär, så vittnar det inte om något särskilt. Dagen kan bli hur som helst - så säger erfarenheten.



Och så efter många kvava och soliga morgnar inne på rummet, vaknar jag en morgon av att det blåser rätt in igenom de båda fönsterrutorna. jag huttrar, skakar och tätar fönstren med en stor kudde, samt mina strumpbyxor. I två dagar sitter jag med filtar i rummet och tänker att nu har nog vintern kommit ändå. Och så denna morgon tittar solen fram igen och gör om rummet till en veritabel bastu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar